Huisvrouwen bestaan niet recensie

Waar zal ik beginnen. Ik ben gisteren naar de film: “Huisvrouwen Bestaan Niet” geweest. En wanneer kun je een beter recensie schrijven dan meteen na het bioscoopbezoek.

Even een quitclaim: Dit review is mijn mening, ik ben geen specialist maar.. wel een kenner en een groot film liefhebster:)

Even kort samengevat waar de film overgaat:
*pas op kan spoilers bevatten*

Moeder Loes (Loes Luca) dreigt haar huis kwijt te raken. Haar dochters moeten bijspringen, maar hebben zo hun eigen problemen. Marjolein (Jelka van Houten) wil een ‘simpel leven’ als schoolpleinmoeder en carrièrevrouw en Gijsje (Eva van de Wijdeven, tevens mijn favoriete Nederlandse actrice) wil zwanger raken. Beide ervaren zij dat hen ideaalbeeld niet altijd realiteit blijkt te zijn. En dat is tevens een onderwerp waar ik het graag met jullie over wil hebben.

Marjolein is zo’n typische huismoeder waarvan wij allemaal op een jongere leeftijd hopen er niet zo 1 te worden, maar als er eenmaal een bepaalde leeftijd is bereikt we er toch maar aan moeten geloven..

Zoals het ook word verteld in de film:
“Het huishouden is als het leven zelf, als je het aan het ene eind op orde hebt is het aan het andere alweer een teringzooi”.
Gijsje is een controlfreak met smetvrees. Het liefst wilt ze haar leven zo normaal mogelijk leiden, haar zus en moeder leven daarin tegen liever “anders” zoals Gijsje het benoemd. Huisje, boompje en beestje dat is waar het haar omdraait. En dan het liefst met veel succes en zo min mogelijk tegenslagen. Ohja, en gelukkig zijn en blijven. Heel herkenbaar. Niet te doen.

De twee tegenpolen aan personages doen hun beklag bij hun moeder Loes, die al lang geleden heeft geleerd idealen los te laten.

De nadruk van de film ligt erg op de boodschap, en dat vind ik zo mooi. Wij willen zo graag geloven. Zo graag geloven dat het anders kan. Dat je je huis niet hoeft schoon te houden, dat de kinderen zichzelf wel van school kunnen halen, dat je altijd aantrekkelijk moet blijven voor je partner je er een goede carrière op na moet houden en een flinke doses zelf liefde nodig hebt wat je dan vervolgens uit in de sportschool om de feestdagen eraf te joggen, maar laten we allemaal even eerlijk zijn in de praktijk zie je eruit als een aangestrande potvis die er nog wat van probeert te maken. Niet dus. Huisje, boompje, beestje in welke volgorde dan ook, of geen van de 3, ook prima. Dachten we er allemaal maar zo over.

Dat je je leven misschien niet altijd leeft zoals je misschien van tevoren had verwacht is dat zo erg? Als je alles van tevoren weet is er toch niks meer aan? Jij veranderd word ouder heb meer ervaring, je verwachtingen worden ook ouder en groeien mee met jou keuzes. Maar we streven zo graag naar beter, naar dat groenere gras van de buren. Dat houdt ons bezig.

Ik ga niet te veel inhoudelijk in op de film. Je moet hem gewoon zien, het is vermaak van sec 1 tot het eind.

Eindelijk weer eens een Nederlandse film met originele humor en weinig cliché scenes. Ik vond het best vernieuwend en verrassend. Een aanrader en voor velen heel herkenbaar. De film is soms wat rommelig, net als het leven van de personages.

Maar is dat eigenlijk zo erg? Nee.

Huisvrouwen Bestaan Niet is de eerste filmproductie van REP FILM. REP Film is de filmtak van Rick Engelkes Producties waar Rick Engelkes samen met Frank Groenveld films (en series) produceert. De film Huisvrouwen Bestaan Niet is gebaseerd op het theaterstuk De Huisvrouwmonologen (geproduceerd door REP), waar meer dan 50.000 vrouwen heen gegaan zijn.

LIEFS, LYSHA

2018-01-06T18:03:32+00:00 januari 6th, 2018|Media & Communicatie|0 Comments